Galerie Noordvleugel definitief in de rij van tien beste galerieën 2017

Eervolle negende plaats.

VEENKLOOSTER - Galerie Noordvleugel te Veenklooster staat definitief in de Top Tien 2017 van de beste galerieën van Nederland. Noordvleugel eindigde op de negende plaats met maar weinig stemmen verschil ten opzichte van de genomineerde collega’s.

Galerie Noordvleugel is de enige Friese galerie die in de afgelopen jaren tot deze verkiezing is toegelaten, de Top Tien heeft weten te bereiken en er voor 2017 een vaste plaats in heeft gekregen. Al met al een schitterend compliment voor Jan en Mineke Bosma en te beschouwen als een kroon op hun werk. Galerie Noordvleugel valt vooral op door de hoge kwaliteit van de al vele jaren wisselende exposities, exposities waarop uitsluitend vooraanstaande kunstschilders en beeldhouwers worden gepresenteerd. Jan en Mineke Bosma weten keer op keer hun tentoonstellingen zo samen te stellen dat iedere nieuwe expositie weer vele belangstellenden naar Veenklooster trekt.

De thans lopende expositie met werk van Romee Kanis (bronzen beelden) en Paul Christiaan Bos (tekeningen en schilderijen van uilen), trekt een voortdurende stroom bezoekers. De tentoonstelling is nog tot februari volgend jaar te bewonderen.

Paul Christiaan Bos, kunstenaar en schrijver, observeert elke dag urenlang een uilenfamilie vanuit schuilhutten, en maakt aantekeningen, prachtige schetsen en schitterende schilderijen over ze. Eind oktober 2016 heeft dit geresulteerd in zijn tweede boek hierover, "De Uilen Tuin", uitgegeven door Friese Pers Boekerij/ Uitgeverij Noordboek. In het boek wordt de tekst afgewisseld door veel van zijn tekeningen en schilderijen van de Uilen.

In zijn werk neemt Paul Christiaan Bos de beschouwer/lezer mee op zijn reis door het leven van de uilen. In de bronzen beelden van Romee Kanis komen lichamelijkheid en innerlijkheid op bijzonder elegante wijze samen. De gracieuze vormen, de balans en de spanning in het lijnenspel tonen een innerlijke wereld tussen kracht en kwetsbaarheid, zonder te idealiseren. ‘Wat ik voel, beeld ik uit in brons,’ zegt ze. Toch is haar werk allerminst introvert te noemen. Romee werkt namelijk regelmatig in opdracht. Vanuit dat contact gaat ze op zoek naar treffende wijzen om het gevoel van de ander te duiden. In de herkenning ontstaan dan vormen die raken. Ook zoekt haar werk, eenmaal geëxposeerd in een galerie, vrijpostig contact met de toeschouwer.